Καταδύσεις

Αναφερόμαστε σε ένα ιστορικό γεγονός, που από καταστροφή εξελίχθηκε σε μία καταδυτική εναλλακτική εμπειρία. Ένα πλοίο με το όνομα “Χριστόφορος” τον Οκτώβριο του 1983 κάνοντας δρομολόγιο από το Βόλο για Πειραιά με φορτίο 2.600 τ. τσιμέντου, λόγω αλλαγής του καιρού πήρε κλίση 7 μοιρών προς τα δεξιά. Οι επαφές του καπετάνιου και των ιδιοκτητών με το θάλαμο επιχειρήσεων του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας είχαν σαν αποτέλεσμα να οδηγηθεί το πλοίο στον Πάνορμο με στόχο τη διάσωσή του. Τελικά όμως δεν επετεύχθη ο στόχος με αποτέλεσμα το πλοίο να εγκαταλειφθεί και να ναυαγήσει. Μετά την πάροδο 35 χρόνων το ναυάγιο του “Χριστόφορος” ευρίσκεται σε όρθια θέση στον βυθό του Πανόρμου σε βάθος της τρόπιδάς (καρίνα) του να υπερβαίνει τα 40μ.

Χριστόφορος, ένα φορτηγό “μαύρων διαμαντιών”

Το πλοίο “Χριστόφορος”, πρώην “Thomas Hardie”, είναι ένα παράδειγμα ναυπηγικής τύπου “collier”, δηλαδή πλοίου για την μεταφορά κάρβουνου το λεγόμενο ”μαύρο διαμάντι”, που ήταν η κινητήριος ενεργειακή δύναμη για την αναπτυσσόμενη τότε Βιομηχανία. Υπενθυμίζουμε ότι το 1852 ήταν η ημερομηνία κατασκευής για πρώτη φορά ενός μεταλλικού ατμόπλοιου με προπέλα και έρμα νερού μέχρι τη δεκαετία του 1930. Από την εποχή εκείνη αλλά και μετά τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο ναυπηγήθηκαν φορτηγά πλοία τύπου “flat-iron” δηλαδή με αναδιπλούμενα φουγάρα και τηλεοπτικούς ιστούς, ώστε να μπορούν να διαπλέουν ενάντια στη ροή των ποταμών και σε νέες υδάτινους δρόμους κάτω από χαμηλές γέφυρες. Ένα τέτοιο πλοίο “collier”ήταν λοιπόν και ο “Χριστόφορος”.

Χριστόφορος, ένα φορτηγό “μαύρων διαμαντιών”

Το πλοίο “Χριστόφορος”, πρώην “Thomas Hardie”, είναι ένα παράδειγμα ναυπηγικής τύπου “collier”, δηλαδή πλοίου για την μεταφορά κάρβουνου το λεγόμενο ”μαύρο διαμάντι”, που ήταν η κινητήριος ενεργειακή δύναμη για την αναπτυσσόμενη τότε Βιομηχανία. Υπενθυμίζουμε ότι το 1852 ήταν η ημερομηνία κατασκευής για πρώτη φορά ενός μεταλλικού ατμόπλοιου με προπέλα και έρμα νερού μέχρι τη δεκαετία του 1930. Από την εποχή εκείνη αλλά και μετά τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο ναυπηγήθηκαν φορτηγά πλοία τύπου “flat-iron” δηλαδή με αναδιπλούμενα φουγάρα και τηλεοπτικούς ιστούς, ώστε να μπορούν να διαπλέουν ενάντια στη ροή των ποταμών και σε νέες υδάτινους δρόμους κάτω από χαμηλές γέφυρες. Ένα τέτοιο πλοίο “collier”ήταν λοιπόν και ο “Χριστόφορος”.

Χρονολογία του πλοίου φορτηγού «Χριστόφορος»

Αναφερόμενοι λίγο στην ιστορία του πλοίου, ο “Χριστόφορος” με μήκος 85μ. και πλάτος 13μ. περίπου, κατασκευάστηκε τον Ιανουάριο του 1950 στο Ναυπηγείο Grangemouth αρχικά με το όνομα “Thomas Hardie”. Ακολούθως κατά το διάστημα από το 1968 μέχρι το 1975 το πλοίο έκανε ταξίδια με το όνομα “Birling” οπότε από το 1976 εντάχθηκε στον Ελληνικό Εμπορικό στόλο με το όνομα “Χριστόφορος”.

Κατάδυση στο Ναυάγιο «Χριστόφορος»

Μέχρι πριν από ενάμισυ χρόνο δεν υπήρχαν πολλές ευκαιρίες για καταδύσεις διότι με βάση την ΥΑ 23181/12-9-1969 η ευρύτερη περιοχή είναι χαρακτηρισμένη ως ενάλιος αρχαιολογικός χώρος . Όμως η κατάσταση άλλαξε χάρη σε μία πρωτοβουλία που ανέλαβε το Καταδυτικό Κέντρο Σκοπέλου, οπότε και επισκέφτηκε το νησί κλιμάκιο της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων, που μετά από αυτοψία πρότεινε την εκ νέου οριοθέτηση του ενάλιου αρχαιολογικού χώρου αφήνοντας εκτός του απαγορευτικού ορίου, τμήμα της περιοχής του όρμου στο οποίο ευρίσκεται βυθισμένο το “Χριστόφορος” . Έτσι με βάση το ΦΕΚ 228/15.10.2018 η θέση που βρίσκεται το ναυάγιο και η οποία σημειώνεται στους ναυτικούς χάρτες, αποτελεί πλέον δημοφιλή προορισμό ιδανικό για καταδύσεις από ενδιαφερόμενους επισσκέπτες των νησιών των Σποράδων.

Κατάδυση στο Ναυάγιο «Χριστόφορος»

Μέχρι πριν από ενάμισυ χρόνο δεν υπήρχαν πολλές ευκαιρίες για καταδύσεις διότι με βάση την ΥΑ 23181/12-9-1969 η ευρύτερη περιοχή είναι χαρακτηρισμένη ως ενάλιος αρχαιολογικός χώρος . Όμως η κατάσταση άλλαξε χάρη σε μία πρωτοβουλία που ανέλαβε το Καταδυτικό Κέντρο Σκοπέλου, οπότε και επισκέφτηκε το νησί κλιμάκιο της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων, που μετά από αυτοψία πρότεινε την εκ νέου οριοθέτηση του ενάλιου αρχαιολογικού χώρου αφήνοντας εκτός του απαγορευτικού ορίου, τμήμα της περιοχής του όρμου στο οποίο ευρίσκεται βυθισμένο το “Χριστόφορος” . Έτσι με βάση το ΦΕΚ 228/15.10.2018 η θέση που βρίσκεται το ναυάγιο και η οποία σημειώνεται στους ναυτικούς χάρτες, αποτελεί πλέον δημοφιλή προορισμό ιδανικό για καταδύσεις από ενδιαφερόμενους επισσκέπτες των νησιών των Σποράδων.

Ο ναυαγιοκαταδυτικκός τουρισμός προσφέρεται πλέον στη Σκόπελο, διότι συγκεντρώνει όλες τις προυποθέσεις για ένα μαγευτικό ταξίδι κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας των Σποράδων, που ως γμωστόν αποτελεί το πιο εκτεταμένο θαλάσσιο πάρκο της Ευρώπης. Εκεί φιλοξενείται μία μεγάλη θαλάσσια βιοποικιλία σεσυνδυασμό με ένα μεγάλο αριθμό ναυαγίων, που αποτελούν τους σιωπηλούς μάρτυρες της μακραίωνης ιστορίας του πολιτισμού του Αιγαίου. Το “Χριστόφορος” θεωρείται ίσως το πιο καλοδιατηρημένο ναυάγιο και είναι ιδανικό για υποβρύχιες επισκέψεις, ενώ παρέχεται η ευκαιρία στους ενδιαφερόμενους να εκπαιδευτούν ακολουθώντας εξειδικευμένα προγράμματα ενάλιων δραστηριοτήτων οργανωμένα από το Καταδυτικό Κέντρο Σκοπέλου. Το Κέντρο αυτό από το 2014 επιτελεί ένα σημαντικό έργο για την ανάδειξη του θαλάσσιου περιβάλλοντος και την ευαισθητοποίηση του κόσμου να αγαπήσουν και να ασχοληθούν με ασφάλεια με την καταδυτική δραστηριότητα. Επισημαίνουμε ότι τα ναυάγια γενικώς συγκροτούν κάτα κάποιο τρόπο ένα είδος τεχνητού υφάλου, που προσελκύει μέγάλο αριθμό θαλάσσιων ειδών αποτελώντας ένα πεδίο παρατήρησης, μελέτης και έρευνας της θαλάσσιας ζωής και παρέχοντας την ιστορική ενημέρωση της καταδυτικής εμπειρίας και τεχνικής.