Η Χώρα της Σκοπέλου
Τον 16ο αιώνα π.Χ η Χώρα της Σκοπέλου κάνει την εμφάνιση της με την ονομασία Πεπάρηθος. Ιδρύθηκε από τους Κρήτες που έφτασαν στο νησί φέρνοντας μαζί τους την καλλιέργεια της ελιάς και της αμπέλου.
Η Χώρα της Σκοπέλου εντυπωσιάζει κάθε επισκέπτη με την επιβλητική όψη της και τα μικρά γραφικά δρομάκια! Δεν είναι άλλωστε τυχαίο πως η συντριπτική πλειοψηφία των τουριστών μιλάει για «έρωτα με την πρώτη ματιά», μόλις αντικρίζουν τη Χώρα, όταν το πλοίο πλησιάσει το λιμάνι. Πολλές είναι οι ομορφιές της Χώρας και ακόμη περισσότερες οι διαδρομές για να την ανακαλύψει κανείς.
Μια όμορφη διαδρομή ξεκινά από το Πηγαδάκι, πάνω από την παραλία της Χώρας με κατεύθυνση στο Ενετικό Κάστρο που χρονολογείται από το 13ο αι. και δημιουργήθηκε από την οικογένεια των Γκίζι. Σήμερα, διασώζονται υπολείμματα από τα τείχη του που όμως θα «ανταμείψουν» τον περιπατητή με τη μοναδική θέα που επιφυλάσσουν από το σημείο αυτό. Στην κορυφή του Κάστρου, θα μπορεί να επισκεφτεί κανείς την ταβέρνα του κ. Γιώργου Ξηντάρη, ενός εκ των τελευταίων αυθεντικών εκπροσώπων της ρεμπέτικης μουσικής! Κατηφορίζοντας από τα σκαλοπάτια, πολλά είναι τα εκκλησάκια που συναντά κανείς, ενώ διάχυτη είναι η θετική ενέργεια της Χώρας! Στη Χώρα της Σκοπέλου, ξεχωρίζουν το σπίτι του λογοτέχνη Παύλου Νιρβάνα (δίπλα από την εκκλησία των Τριών Ιεραρχών), τα εκθέματα του Αρχοντικού Βακράτσα, του Λαογραφικού μουσείου, στο κέντρο της Χώρας αλλά και του αρχαιολογικού χώρου του Ασκληπιείου που βρίσκεται δεξιά του λιμανιού στην περιοχή Αμπελική.
Μια όμορφη διαδρομή ξεκινά από το Πηγαδάκι, πάνω από την παραλία της Χώρας με κατεύθυνση στο Ενετικό Κάστρο που χρονολογείται από το 13ο αι. και δημιουργήθηκε από την οικογένεια των Γκίζι. Σήμερα, διασώζονται υπολείμματα από τα τείχη του που όμως θα «ανταμείψουν» τον περιπατητή με τη μοναδική θέα που επιφυλάσσουν από το σημείο αυτό. Στην κορυφή του Κάστρου, θα μπορεί να επισκεφτεί κανείς την ταβέρνα του κ. Γιώργου Ξηντάρη, ενός εκ των τελευταίων αυθεντικών εκπροσώπων της ρεμπέτικης μουσικής! Κατηφορίζοντας από τα σκαλοπάτια, πολλά είναι τα εκκλησάκια που συναντά κανείς, ενώ διάχυτη είναι η θετική ενέργεια της Χώρας! Στη Χώρα της Σκοπέλου, ξεχωρίζουν το σπίτι του λογοτέχνη Παύλου Νιρβάνα (δίπλα από την εκκλησία των Τριών Ιεραρχών), τα εκθέματα του Αρχοντικού Βακράτσα, του Λαογραφικού μουσείου, στο κέντρο της Χώρας αλλά και του αρχαιολογικού χώρου του Ασκληπιείου που βρίσκεται δεξιά του λιμανιού στην περιοχή Αμπελική.
Μια άλλη υπέροχη διαδρομή στην Χώρα, περιλαμβάνει την ανάβαση από την Παναγίτσα του Πύργου -στην άκρη του λιμανιού- έως το Κάστρο. Η διαδρομή αυτή είναι ταυτόχρονα ένα «ταξίδι» στο παρελθόν.
Όποια διαδρομή επιλέξει κανείς, η Παναγίτσα του Πύργου «κλέβει τις εντυπώσεις»! Η γραφική πανέμορφη εκκλησία βρίσκεται πάνω στο βράχο στην είσοδο του λιμανιού της Σκοπέλου και είναι μια από τις πρώτες εντυπωσιακές εικόνες που «χαράζονται» για πάντα στο μυαλό και την καρδιά του επισκέπτη, φτάνοντας στο νησί. Ο τύπος της εκκλησίας είναι σύνθετος, σταυροειδής και ο τρούλος της στηρίζεται σε τέσσερις κίονες που βρίσκονται στον κυρίως ναό. Το τέμπλο χρονολογείται από τον 17ο αιώνα και παρουσιάζει σκηνές από την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη, με περίτεχνες διακοσμήσεις από σκαλιστά λουλούδια και πουλιά γύρω από τα πλαίσια με τις εικόνες των Αγίων.
Αξίζει να σημειωθεί πως ένα από τα κύρια στοιχεία που συνηγόρησαν στην ανακήρυξη της πόλης της Σκοπέλου σε παραδοσιακό οικισμό ήταν η αρχιτεκτονική της. Η Σκόπελος αποτελείται από ένα κράμα αρχιτεκτονικών ρυθμών. Δυο είναι τα «σήματα κατατεθέν» των σπιτιών της Σκοπέλου, ο σχιστόλιθος στις στέγες σπιτιών και των πολυάριθμων εκκλησιών και τα νεοκλασικά στοιχεία.
Επίσης, η ρυμοτομία της Σκοπέλου εκπέμπει τη δική της «γοητεία» μέσα από την προσαρμογή της στις υψομετρικές διαφορές, την αμφιθεατρική της διάταξη η οποία προσφέρει το μεγαλύτερο δυνατό ποσοστό θέας, ήλιου και αέρα και τις λιγοστές θολωτές στοές.
Αξίζει να σημειωθεί πως ένα από τα κύρια στοιχεία που συνηγόρησαν στην ανακήρυξη της πόλης της Σκοπέλου σε παραδοσιακό οικισμό ήταν η αρχιτεκτονική της. Η Σκόπελος αποτελείται από ένα κράμα αρχιτεκτονικών ρυθμών. Δυο είναι τα «σήματα κατατεθέν» των σπιτιών της Σκοπέλου, ο σχιστόλιθος στις στέγες σπιτιών και των πολυάριθμων εκκλησιών και τα νεοκλασικά στοιχεία.
Επίσης, η ρυμοτομία της Σκοπέλου εκπέμπει τη δική της «γοητεία» μέσα από την προσαρμογή της στις υψομετρικές διαφορές, την αμφιθεατρική της διάταξη η οποία προσφέρει το μεγαλύτερο δυνατό ποσοστό θέας, ήλιου και αέρα και τις λιγοστές θολωτές στοές.